De COVID-19 heeft ons in de houtgreep! Momenteel beheerst het virus ons dagelijkse leven, waardoor wij ons nog steeds aan een aantal regels hebben te houden. En die regels zijn echt noodzakelijk om de virus onder controle te krijgen, zodat wij op een bepaald moment toch weer beetje bij beetje onze vertrouwde alledaagse dingen kunnen gaan doen, zonder daarbij te hoeven nadenken!

Ook mijn leven is op dit moment ontregeld en heb mij te houden aan een aantal regels. Normaliter zie ik dagelijks heel veel mensen met klachten aan het steun -en bewegingsapparaat, waarbij ik tijdens de behandeling binnen de anderhalve meter afstand sta. Dus ook ik kan mijn werk momenteel niet uitvoeren zoals ik gewend ben. Maar proberen waar nodig de patiënten ‘op afstand’ (per mail, telefonisch of met video-bellen) te voorzien van adviezen en/of oefeningen. En daarnaast probeer ik ook iedereen er op te attenderen dat gezond blijven en fit blijven voor nu ook heel belangrijk is. Dus adviseer ik ze om wel zoveel mogelijk wanneer het kan te blijven bewegen en te oefenen! ;)

Vanuit mijn beroep als fysiotherapeute en als ex-wielrenster, is beweging en sporten voor mij altijd al heel belangrijk geweest. En ik kan het dan ook nu dan ook niet vaak genoeg benadrukken, blijf ook in deze Corona-tijdperk bewegen. De beweegrichtlijnen geven aan dat je als volwassenen minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning moet doen en voor kinderen van 4 tot 18 jaar geldt minstens elke dag een uur matig intensieve inspanning. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft zelfs nog extra gezondheidsvoordeel!! Waarom dan niet NU proberen hier aan te voldoen! Ga lekker naar buiten, een frisse neus halen, de eerste zonnestralen meepikken. Ga wandelen, skeeleren, skaten, skateboarden, hardlopen, crossfitten of fietsen! Of wat je ook maar leuk vindt! Beweeg! Meld je dan ook direct aan bij de Corona Fit Challenge 30 op strava! Dit is een leuke app om je resultaten te monitoren!

En omdat ik van nature een wielrenner ben, heb ik voor de wielrenners onder ons nog wel een leuke uitdaging. Iedereen kent waarschijnlijk wel de Col du VAM, bij Wijster. Wanneer je daar naar toe fietst en daar dan het hek doorrijdt, dan draai je rechts af naar de 1e klim deze fiets je dan met een pittig tempo (maar niet maximaal) omhoog, daarna ga je direct de afdaling in (dat is je rustmoment). Vervolgens herhaal je dit nog twee keer, zodat je alle drie de beklimmingen hebt gedaan!! Succes!! ;)

Blijf gezond!! 

Angela, fysiotherapeute Prengerhoekman