Op zaterdag 10 juni 2017 dobberden er duizenden badeendjes in het Kanaal in Assen, tussen de sluis Alterveerstraat en de Weiersbrug. Het ging om een actie voor het goede doel van de Lions Club Assen Drentsche Aa.

De Lions Club bijt daarmee het spits af van de festiviteiten rond de opening van de ‘bevaarbare Blauwe As’.

De club zet zich regelmatig in voor goede doelen. Tijdens de badeendenrace in Het Kanaal gaat het om 5000 eendjes, die mensen kunnen sponsoren via het kopen van loten ten behoeve van ‘Het vergeten kind’. 1 eendje voor 2 euro, 3 eendjes voor 5 euro en 7 eendjes voor 10 euro. Er zijn mooie prijzen te verdienen en de winnende lotnummers werden na afloop van de badeendenrace bekend gemaakt.

Daarnaast was er voor bedrijven een Badeenden Sponsorrace, met grote opblaas-eenden. Op die eenden stond de naam van het bedrijf en het ‘gele gevaarte’ kon eventueel door de sponsor zelf aangekleed of verder opgeleukt worden.

Maar, zo zegt Boer, het ging er vooral om dat er die dag veel plezier werd gemaakt én dat er zoveel mogelijk geld werd gedoneerd aan het goede doel, ‘Het vergeten kind’. Een organisatie die zich ontfermd over kwetsbare kinderen in moeilijke situaties.

Stichting Het vergeten Kind
Boer: ‘Die kinderen worden bijvoorbeeld mishandeld, misbruikt, verwaarloosd of verstoten. Of leven onder andere, erbarmelijke omstandigheden. ‘Het vergeten kind’ geeft deze kinderen weer een toekomst, laat het kind weer kind zijn. En de organisatie werkt er hard aan hen later zonder trauma’s volwaardig te laten participeren in de maatschappij. Wij richten ons vooral op kinderen in Assen en omgeving en hopen al met al tussen de 10.000 en 15.000 euro op te halen.’

Aan de badeendenrace in het Kanaal werkten naast de Lionsclub de gemeente Assen, de brandweer, Scouting Johannes Post Groep en de Asser Historische Vereniging mee. 

Voor meer informatie over ‘Het vergeten kind’: www.hetvergetenkind.nl.