Op 20 september 2019 organiseerde Univé een themamiddag in het kader van Verkeersveiligheid. Daarbij stonden drie hoofdthema’s centraal: E-Bikes, apparatuur-gebruik in het verkeer en het opfrissen van verkeerskennis. Weet je bijvoorbeeld wat de maximum snelheid is voor e-bikes? Of wat de impact is van appen achter het stuur of op de fiets? En of weggebruikers van rechts altijd voorrang hebben? 

 

In Assen werd in samenwerking met Univé Rechtshulp, lokale brandweer en Veilig Verkeer Nederland en rijwielhandel De Fiets uit Assen een e-bike middag georganiseerd. 

Na het ontvangst met koffie en thee werden de deelnemers aan de tand gevoeld over hun verkeerskennis met een quiz. En dat viel niet altijd mee. Rijwielhandel De Fiets gaf praktische informatie over de E-Bike en het gebruik van de E-Bike. Trapondersteuning bij het voorwiel is gevaarlijker is dan bij een achterwiel of middenmotor, aldus De Fiets. Daarna was het de beurt aan de deelnemers op het parcours te laten zien hoe goed de controle is op hun E-Bike. Veilig Verkeer Nederland gaf daarbij tips en trucs bij opstappen, schakelen en bochten maken. Daarnaast was er workshop van de lokale brandweer en werd informatie gegeven over het accugebruik van de e-bike en rookmelders.

De deelnemers genoten dankbaar van het lekkere weer en de aandacht voor alle deelnemers. ‘Ik vond het al met al een hele leerzame middag’, aldus de reactie van één van de deelnemers. Een andere deelnemer had echt iets opgestoken: ‘Ik heb net een e-bike en ben al een paar keer gevallen: maar nu weet ik wat ik verkeerd deed.’  Ook een medewerker van rijwielhandel De Fiets had de middag iets opgestoken:  ‘Eerst inventariseren, dan kijken welke fiets mensen zouden moeten aanschaffen en dan pas over de prijs praten.’