Sinds half maart werken Univé-medewerker Annita (57) en haar collega’s thuis, vanwege de maatregelen rond het coronavirus. Gezien haar medische geschiedenis – vorig jaar kreeg Annita een hartinfarct – behoort ze tot de kwetsbare groep. Voor Annita is thuiswerken een stuk veiliger, maar het is wel even wennen.

Van gezellig op kantoor met collega’s naar in je uppie thuis achter de laptop. “Een hele omschakeling”, zegt Annita. “Ik werk volgend jaar 25 jaar bij Univé en het voelt bijna als familie. Toen ik hoorde dat we vanuit huis gingen werken, vond ik dat in eerste instantie vreselijk. Ik vind het niks om in m’n eentje te zitten, zonder collega’s om me heen. Anderzijds is thuis nu wel de beste plek, dus we maken er wat van!”

Geen joggingbroek
Annita werkt twintig uur per week als adviseur binnendienst bij Univé Noord-Nederland in Meppel. Normaal gesproken ontvangt ze klanten aan de balie, maar al het klantencontact verloopt nu telefonisch. “Mijn man en dochter zijn beiden thuis, ik ben de enige van ons die doorwerkt. Om niet te veel afgeleid te worden, heb ik boven een werkplek ingericht. Ik zit naast de naaimachine en strijkplank”, bekent Annita. “Op werkdagen kleed ik me aan alsof ik naar kantoor ga; werken in pyjama of huispak is niets voor mij. Ik denk dat ik minder gemotiveerd zou zijn als ik in een joggingbroek en slobbertrui aan de slag zou gaan.”

Gezamenlijke start
Iedere werkdag begint om 8.30 uur met een dagstart via Skype. Zo’n tien tot twaalf collega’s en de teamleider loggen in. Annita: “Ik vind die gezamenlijke start ontzettend fijn. We praten bij en nemen de resultaten en belevenissen van de vorige dag door. Intussen drinken we een kop koffie. Ook bespreken we onze bellijsten van die dag. Naast de lijst ‘pakketonderhoud’ hebben we in deze coronatijd een bellijst ‘social talk’. Enkele collega’s bellen klanten die op leeftijd zijn en binnen moeten blijven. Ze vragen hoe het gaat en of ze nog wat nodig hebben. Als er hulp nodig is, schakelen ze via een speciaal mailadres andere collega’s in. Laatst had een oudere klant een pakketbezorger net gemist. Met hulp van onze collega werd het pakketje alsnog opgehaald. De waardering van klanten geeft heel veel voldoening.”

Klanten bellen
Na het Skype-overleg haalt Annita beneden nog een kop koffie en tegen 10.00 uur begint ze te bellen. “Ik neem contact op met klanten die verzekeringen bij ons hebben en check of alles nog actueel en in orde is. Telefonisch contact is natuurlijk anders dan elkaar face-to-face spreken, maar ik kan er goed mee uit de voeten.”

Telefoonbingo
In de loop van de dag heeft Annita volop contact met collega’s. “We appen en bellen veel en wisselen uit wat we meemaken. Eigenlijk gewoon zoals dat op kantoor ook gaat. Sinds kort hebben we telefoonbingo ingevoerd, waarbij we situaties als een kuchende klant, een kind dat opneemt of ‘kunt u me later terugbellen’ kunnen afstrepen. Bingo is prijs. Dit soort dingen maakt thuiswerken een stuk plezieriger.”

Hoewel Annita in de risicogroep voor corona valt, is ze niet bang. “Ik ga alleen het huis uit om met de hond te wandelen. Dat doe ik heel vroeg in de ochtend, dan is het rustig op straat. Ik kijk ernaar uit om straks weer met collega’s te zijn en klanten te ontvangen. Maar dan moet het wel veilig zijn.”